Про те, що за два роки в нашій країні може розпочатися виробництво електричних машин, заговорили на початку нового 2022-го року. Про це згадали в Офісі Президента, розповідаючи про програму субсидування відсоткової ставки лізингу електрокарів, яку обіцяють запустити навесні. Якщо все піде за планом, то до 2025 року за ввезення електрокару для себе або їх масове постачання в Україну не потрібно буде платити ПДВ та ввізне мито, а ті ж пільги на імпорт запчастин та комплектуючих для власного виробництва авто від мережі, ще на 5 років довше – до 2030-го. З цього приводу вже можна прочитати неоднозначні коментарі в інтернеті, в яких водії згадують переобладнання мікроавтобусів і безакцизний перетин кордону вантажними фургонами, що діяв до певного часу. До речі, акцизна ставка для електрокарів розраховується, виходячи з ємності акумулятора (EUR1 на 1 кВт/год).
Як будуть далі йти справи з електрокарами - покаже час. Але, ймовірно, такі ініціативи продовжуватимуть і надалі з метою стимулювання в нашій країні "зеленої" трансформації. Екологічна ситуація, що склалася на планеті, критична, заявляють екологи. Це позначається на багатьох невидимих оку процесах, на погодних умовах, зміні клімату, а ще – на здоров'ї людей. До того ж, з кожним роком все суттєвіше. Багато еко-активістів стверджують, що причина багатьох хвороб – це погана екологія і що вплинути на ситуацію можемо тільки ми самі. Як мінімум – змінивши пріоритети. Один з кроків, що їх варто зробити – відмова від авто, норми шкідливих СО2 викидів, які продукують які, перевищують допустимі. На дорогах нашої країни їздить багато машин, які коптять так, що питань ні про яку норму не виникає. У найрозвиненіших країнах цей аспект контролюють. Самі водії та автокомпанії. Деякі корпорації зараз взагалі відмовляються від виробництва транспорту паливним типом двигуна на користь електрокарів, що працюють від енергії. Таких, що не шкодять довкіллю.
В Україні з кожним роком таких автомобілів теж стає дедалі більше, зростає і кількість зарядних станцій для них на заправках у різних населених пунктах. До фахівців бердичівської компанії Bus Service вже неодноразово зверталися на переобладнання мікроавтобусів із вантажних у пасажирські власники акумуляторних машин з метою їхньої модернізації та дооснащення. Поки що про масовий перехід, звичайно, не йдеться, проте крок назустріч оздоровленню планети потроху роблять і українці. Знають, якщо технічно або практично прийнятний для них за бюджетом заводський варіант електричної моделі здасться недосконалим, переобладнання мікроавтобусів Бердичів вирішить це питання якісно та зі знанням справи.
Можливо, субсидування процентної ставки лізингу на покупку електрокара сприятиме розвитку тренду на еко авто ще більшою мірою, ніж є зараз. З кожним роком відсоткове співвідношення куплених водіями України електрокарів зростає. Якщо порівняти 2020 рік з попереднім 19-м, то приріст електро машин склав 14,2%, а ще за рік, уже в порівнянні з 20-м роком, у 2021-му їх покупка збільшилася ще на 18,9%. Пільгова програма швидше за все ще зміцнить еко транспорт у нашій країні, як вигідний фінансово.
На перших етапах програма розрахована лише на допомогу громадянам. Але в майбутньому, не виключено, що вона підтримає і власне виробництво акумуляторних автомобілів. Тобто поширюватиметься на виробників, які локалізують в Україні виробничі потужності зі збирання електрокарів. Чиновники вважають, що за два роки дії програми в тому вигляді, в якому її запустять наприкінці першого - на початку другого кварталу 2022 року, вже можна буде зробити висновки щодо того, чи вдалося досягти за її допомогою бажаного результату щодо "зеленої" трансформації. За цей час буде видно, чи знайдуться бажаючі виробляти на території України акумуляторні авто та чи є сенс переглянути програму для подальшого їх субсидування. Чи стане таке складання конкурентним для такої послуги як переобладнання? Навряд чи. Це різні напрямки авто сфери, тому говорити про них як про суперників не варто.