
Український автопром ніколи не конкурував з великими автомобільними концернами, такими як транспортні гіганти Німеччини, Франції, Америки, Японії тощо. Але при цьому свою частку машин – легковиків, комерційних та вантажних фургонів, а також автобусів – наші машинобудівні компанії все ж таки виробляли. Виробляють і сьогодні, але ті показники, які днями були опубліковані в інтернеті, не дуже тішать. Так, загалом, за період із січня по листопад порівняно з минулим 2020 роком їх кількість зросла, причому на 85%. Але водіїв країни більше цікавить переобладнання мікроавтобусів на базі моделі відомої марки авто, ніж купівля транспортного засобу потрібного цільового призначення вітчизняного виробництва.
Жовтень поточного року ознаменований спадом автомобільного виробництва в нашій країні: українські заводи зібрали загалом 292 автомобілі. Якщо дізнатися по всіх українських СТО, скільки за цей місяць машин привезли на переобладнання мікроавтобусів з вантажних у пасажирські чи спецтранспорт, то їх кількість буде приблизно такою ж, а, може, і більшою. Так, порівняно минулого року за той же період із конвеєрів українських автомобільних зійшло на 68% машин менше (якщо рахувати середній виробничий показник за вересень-жовтень).
Найнижча продуктивність за останній місяць (жовтень 2021 р.) значиться у розділі легковиків. Замість 606 машин даного сегмента в 2020-му році, в 21-му, за даними Укравтопрому, у жовтні їх було зроблено всього 202 екземпляри. Загальна кількість легковиків, випущених за останні десять місяців, складає 6337 автомобілів. Ця цифра, знову ж таки порівняно, зовсім непогана. Навіть навпаки. Приріст машин у відсотковому співвідношенні, звичайно, вражаючий – плюс 97%. Чому такі низькі мінусові показники за місяць невідомо. Принаймні даних про це ніде не було помічено.
Комерційні фургони «пиріжки» хоч і популярні серед українців, але, певне, вибір при покупці більшість роблять не на їхню користь – іномарки з-за кордону подобаються автовласникам більше. Тобто і випускати їх особливого резону немає. Усього 3 таких машини випустили українці у 10 місяці, торік – на 1 більше. Щоправда, до цих даних не внесено автомобілі, зроблені на АвтоКрАЗі, т.к. завод вже більше 6 років не озвучує дані про кількість машин, на ньому виготовлених. Усього за поточний рік побачили світ 27 вітчизняних «пиріжків», а це на чверть менше (-25%), ніж за аналогічний період минулого року.
Непогано справи і з автобусами. Їх купують для підвезення робочих компаній та діючих фабрик, а також для використання як шкільні автобуси. Особливо актуальними стали останні після того, як школи в селах оптимізували, і найменші з них – закрили. Тоді й виникла необхідність перевезення дітей та педагогів з таких навчальних закладів до інших сіл, шкільні автобуси знову набули колишню популярність і про їхню появу в різних ОТГ (особливо якщо говорити про подібні подарунки від чиновників) почали рясніти заголовки багатьох друкованих та інтернет ресурсів. На число автобусів, випущених за рік та за середній осінній місяць, усі ці фактори вплинули суттєво. Плюс 13% до минулорічних показників за місяць, плюс 17% – до річного показника. Всього 638 автобусів за 2021 рік (на даний момент), 87 з яких було зроблено у жовтні.
Як будуть справи далі – покаже час. Поки що ситуація з вітчизняним автомобільним виробництвом не особливо тішить. При цьому переобладнання мікроавтобусів з вантажних на пасажирські не втрачає своєї популярності, адже крім переробки машин для громадського транспорту фахівці компанії Bus Service з Бердичева пропонують клієнтам змінити цільове призначення фургонів в автодім, мобільний офіс, кав'ярню на колесах, а також облаштувати авто під транспорт для маломобільних. груп населення та інший профільний, залежно від того, для яких цілей він буде використаний надалі.